Dat een reeds lang bestaande bug kan wakker worden geschud, merkte een bevriend LinkedIn contact. Het maakte dat ik een zeer gewaardeerd digitaal contact eens in het echt kon/mocht ontmoeten. Iets wat altijd mijn voorkeur heeft maar vaak nooit gebeurd.
Blue Screen of Death na update
De dame in kwestie schrijft al tijden boeken over LinkedIn en staat bekend als LinkedIn ambassadeur. Naast het schrijven van boeken geeft ze ook veel online webinars en seminars bij bedrijven. Door corona veroordeeld tot de laptop thuis is het een ramp wanneer je ineens geconfronteerd wordt met een Blue Screen of Death (BSOD). Wat was er gebeurd?
Eerst even wat uitleg, wat verstaan we bijvoorbeeld onder een computer bug en waar komt dat vandaan? Ik ben voor jou even in de archieven van het internet gedoken.
De computer bug
Een bug is een fout in een computerprogramma of website waardoor deze zijn functie niet (volledig) vervult zoals zou moeten. Vrijwel alle programma’s van omvang bevatten bugs, maar de meeste worden niet als storend ervaren of komen slechts zelden voor. Een van de bekendste fouten (of liever een reeks fouten die zich onder dezelfde omstandigheden hebben voorgedaan) was de millenniumbug. De millenniumbug is echter geen echte fout, maar een voorbeeld van slechte specificaties van een programma. In de beginjaren van de computer was opslaggeheugen en werkgeheugen vrij kostbaar. Vandaar dat veel, zo niet alle programma’s, die met een datum werkte zo werden geschreven dat voor het jaartal twee cijfers (digits) werden gebruikt in plaats van vier. Zo werd 1995 geschreven als ’95. Er was nooit rekening gehouden met de overgang naar een nieuwe eeuw. Na ’99 (1999) zou de datum verspringen naar ’00 (2000). De angst was dat niemand wist hoe een programma op die twee nullen zou reageren. De Milleniumbug was geboren.
Hoe een programma zou reageren op die twee nullen was onvoorspelbaar en dus een reëel gevaar. Denk bijvoorbeeld aan de computers die de stroomvoorziening in heel Nederland regelen. Zou alles om 00:00 uur op 01-01-00 op zwart gaan? Kosten noch moeite werden gespaard. Alle kritische programma’s werden nagelopen en veelvuldig getest.
Het opsporen en herstellen van fouten (bugs) wordt foutopsporing (debuggen) genoemd. Speciale software, een debugger, kan je helpen bij het vinden van (de oorzaak van) de fout. Er is ook ondersteunende software, vaak geïntegreerd in de ontwikkelomgeving, die verdachte constructies in de broncode kan detecteren voordat een programmastoring optreedt.
Het scherm des Doods (Blue Screen of Death of BSOD)
Wanneer er zich een storing voordat binnen het bedieningssysteem Windows dat Windows niet zelf kan oplossen, verschijnt een blauw scherm met een foutmelding. Zoals in het geval van de BSOD bij mijn LinkedIn contact bleek uit de reacties dat veel mensen er ten onrechte van uit gaan dat een BSOD maar één oorzaak heeft. Een BSOD kan helaas veel oorzaken hebben. Het is dus vaak nogal een klus om te achterhalen wat de oorzaak is.
In vroegere versies van Windows was een BSOD een blauwe pagina met tekst. Sinds build 14316 van Windows 10 die in 2016 is uitkwam is het BSOD scherm uitgebreid met een QR-code. Deze kunnen gebruikers een smartphone inscannen om zo meer informatie te krijgen over de reden van de crash. Maar vaak blijft men ook na dit ‘redmiddel’ in het ongewisse van de oorzaak.
Artikel op Japanse site biedt aanknopingspunt
De man van mijn LinkedIn contact is ook technisch aangelegd. Dat maakt dat we de fout met twee man kunnen aanpakken. Het is ook mijn partner in crime die een mogelijke oplossing vindt. Nota bene op een Japanse site. Veroorzaker van de ellende is de Intel Dynamic Platform en Thermal Framework Manager.
Deze is te vinden via ‘Apparaatbeheer’. Deze open je het snelst door de Windows toets + ‘X’ in te drukken. Zet je deze manager uit, is het probleem verholpen. Wat deze fout zo intrigerend maakt? Dat deze manager in combinatie met Windows een BSOD kan veroorzaken is op 02-06-2016 door ene Syric op een Dell gebruikers platform beschreven. Waarom dan nu ineens dit probleem?
De enige oorzaak kan zijn dat een actuele update van Windows deze bug weer heeft wakker geschud. Nu de manager is uit gezet blijkt het probleem te zijn opgelost. We houden de komende tijd contact. Mocht een nieuwe update dit onderdeel weer activeren, weten we nu wat te doen. Het bewijst maar weer eens wat ik vaak zeg, je bent nooit te oud om te leren.
Zakelijk netwerk LinkedIn
Deze opdracht kwam op mijn pad omdat een contact uit mijn netwerk, Robin Roelofsen van robinroelofsen.nl op LinkedIn mijn naam liet vallen bij de noodkreet van Corinne Keijzer, eigenaar van Digital Moves. Haar laatste boek is te bestellen via haar website.