Veel kleine ondernemers beknibbelen waar ze kunnen. En helaas gaat dat vaak op voor het meest belangrijke item in de promotie voor hun activiteiten. En dan heb ik het over de aloude maar nog steeds belangrijke website.
Vaak gedwongen door de waan van de dag richten ze hun pijlen vaak op Social Media. Goedkoop, snel en met een groot bereik (denken ze). Neem het volgende eens tot je.
De impact van Social Media
Je hebt veel geld en moeite gestoken in je opleiding en de opstart van je bedrijf. Je werk is professioneel en zo is ook je werkhouding. Het komt ook tot uiting in je communicatie naar (toekomstige) klanten. Je stopt tijd, vaak veel tijd in je berichtgeving op Social Media. Het gevaar van Social Media is namelijk dat je je snel laat afleiden en veel meer tijd besteedt dan gewild. Maar he, die filmpjes zijn zo leuk…. Herkenbaar?
Iedere ondernemer, succesvol of niet heeft dezelfde aantal uren tot de beschikking. Hoe gebruik je die? Surfend door video’s en berichtjes van opgefokte en overgewaardeerde influencers of actief bouwend aan je eigen toekomst, je eigen zaak?
Je bent op Social Media één van velen. Val je echt op denk je? Ik help je uit de droom. Neen!
Het is niet voor niets dat grotere bedrijven een speciale afdeling in het leven geroepen hebben om de uitingen en campagnes op Social Media te bedenken en uit te voeren. En dat hebben van veel volgers? Ten eerste, die heb je niet zo maar. Dat kost veel moeite. Ten tweede, en niet geheel onbelangrijk maar redelijk onbekend, vrijwel ieder Social Media platform werkt met algoritmes. Programma’s om de berichtenstroom te regulieren zeg maar. Aan een kant noodzakelijk, denk je eens in dat je 5.000 volgers zou hebben en al hun berichten ook zou zien. Je zou er gek van worden. Door de algoritmes laten de platformen je vaak veel meer de berichten van volgers zien waar je al meer interactie mee hebt gehad. Een bericht de wereld insturen komt dus niet bij iedereen aan.
Website vs Social Media
Terug naar de website. Ook dat kost tijd en even wat moeite, maar daarna werkt de website door zonder dat je daar al te veel tijd aan hoeft te besteden. Wat daar essentieel voor is, is een goed en gedreven webbouwer. Van begin af aan zal deze je door het proces heen leiden. De webbouwer waar ik zelf veel baat bij heb gehad is Robin Roelofsen van robinroelofsen.nl maar daar kom ik zo op terug.
Het belang van een goede webbouwer
Ik spreek hem vaak, ook persoonlijk, en hoor dan verhalen uit de praktijk. De opdrachten als “bouw even een website voor me en graag goedkoop” zijn niet meer op één hand te tellen. Het bouwen van een goede en succesvolle website is een samenspel van opdrachtgever en webbouwer.
Vergeet niet, de webbouwer bouwt JOUW website voor JOUW bedrijf!
Het spreekt dus voor zich, dat jij alle input geeft. Wat is je gewenste huisstijl? Heb je goede foto’s? Een gedreven webbouwer kan daarmee helpen of adviseren. Naast goede teksten is het grafische uiterlijk erg belangrijk. Ik liet het net vallen, teksten. Wist je dat een verhaal vertellen op een website anders is dan zo maar een verhaal vertellen? Het is een vak apart en iets dat een goede webbouwer ook beheerst.
En dan het belangrijkste, jouw vakmanschap kost een klant geld. Waarom verwacht je dan dat een webbouwer dat voor een prikkie doet? De jaren ervaring en noodzakelijke opleidingen om een goede webbouwer te worden hebben ook een behoorlijke investering gekost, nietwaar?
Ja, een goede website kost geld. Maar dat is een investering die zich in de loop van de tijd terugverdiend. Ik spreek uit ervaring.
Een website werkt echt
Mijn huidige website heb ik laten bouwen door Robin Roelofsen, ik zei het al. Kan ik het niet zelf dan? Ja hoor, ik weet er voldoende vanaf om een website te maken en in de lucht te krijgen. Maar het was het steeds nét niet. Het uit handen geven aan Roelofsen heeft me meer gebracht dan ik aan het begin had kunnen denken. Steeds vaker wordt ik gebeld door mensen met computerproblemen die ik vaak op afstand kan helpen. Tevreden als ze zijn kan ik ze dan toevoegen aan mijn klantenbestand.
Standaardvraag van mijn kant, : hoe bent u aan mijn gegevens gekomen?”
Tot mijn verrassing hoor ik dan niet “Via Social Media, of LinkedIn (ook Social Media maar een andere tak van sport)” maar “oh ik zocht op Google naar een computerman in de buurt en kwam bij u terecht.” Weet je wat de kracht van een goede website is? Het werkt ook wanneer je er niet bij bent. Niet alleen hier uit de regio vindt men me vaak, ook elders uit het land krijg ik telefoontjes om hulp.
De laatste deze week was een meneer die wat adviezen wilde hebben en in een dorpje bij Amsterdam woonde. Met een gerust hart kan ik dan ook zeggen, bespaar niet op een website, het werkt echt! En een laatste advies voor nu, bel vrijblijvend eens met Roelofsen. Wie weet werkt zijn magie ook voor jouw bedrijf.