In de vorige nieuwsbrief heb ik het gehad over een fotobewerkingsprogramma op de smartphone. Er is veel meer op fotogebied. Een andere veel gebruikte app wil ik deze keer bespreken met je, Instagram.
Wat feiten
Instagram, hoewel volledig gebaseerd op fotografie, valt in de categorie Social Media. Helemaal vreemd is dat niet. Berichten op Sociale Media als Facebook, Twitter en afgeleide programma’s hiervan worden beter gelezen als ze worden voorzien van een pakkende foto. De app Instagram tilt dat naar een hoger level. Op deze app gaat het alleen om de foto. De begeleidende tekst is bijzaak en dient ter ondersteuning van de afbeelding. Uiteraard is ook deze app gratis. Wel moet opgemerkt worden dat Facebook sinds 2012 eigenaar is van Instagram. De foto app telt momenteel 4,9 miljoen gebruikers in Nederland en is hiermee populairder dan Twitter.
Vreemde eend in de bijt
In de begintijd van Instagram was het een vreemde eend in de bijt. Mensen die (veel) foto’s maken kennen de twee formaten. Portrait (recht op) of landscape (horizontaal). En daar was ineens de foto app Instagram die… vierkante foto’s maakte.
Met name de creatievere fotografen omarmden dit concept. Je werd nu namelijk gedwongen om op een heel andere manier naar je onderwerp te kijken. Het zogenoemde framen van de foto. Het duurde dan ook niet lang of de Instagram cursussen vlogen je om de oren. Niet verbazingwekkend… ook ik ging eens naar zo’n training. Een creatieve dame die haar sporen met Instagram fotografie al had verdiend gaf een hele leerzame uiteenzetting. De presentatie was doorspekt met anekdotes zodat het een luchtig en interessant geheel bleef. Voor de broodnodige praktijkervaring werden de deelnemers uitgenodigd voor een Instawalk, een fotografische wandeling door de stad.
De kennismaking met de Instawalk
Deze eerste Instawalk in Almere is georganiseerd door de dames van de organisatie van Social Media Club Almere; Samira Salman, Danitsja Koster en Daphne Ben Shachar. De Social Media Club was een initiatief van de dames waarbij maandelijks een bijeenkomst werd georganiseerd over het zakelijk inzetten van Social Media. De Instawalk was daar één van.
Het leuke van zo’n fotowandeling was de saamhorigheid van de groep. Enthousiaste fotografen, professioneel of niet, gaven elkaar tips over de te nemen foto’s. Het sociale karakter werd benadrukt door het gebruik van labels (hashtags). Voor Almere was dat de hashtag #instawalk036. De herkenbaarheid zat hem in het kengetal van de stad. Zo is er de #instawalk020 voor Amsterdam, #instawalk010 voor Rotterdam etc. Zoek maar eens op in de app.
Opvallend genoeg zijn het de grote bedrijven die interesse toonden in de mogelijkheden van Instagram. Ook de regionale zender Omroep Flevoland heeft een account.
De app als basis
De telefoon app is de basis. Het is ook mogelijk om je account op de computer te bekijken. Na een simpele installatie vanuit de Google Play Store dien je eerst een account aan te maken. De te nemen stappen zijn:
- Download de Instagram App;
- Vervolgens open je de App en volg je installatiewizard;
- Kies registreren en meld je aan met je Facebook account, telefoonnummer of e-mailadres;
- Kies je naam (of gebruik de naam van je bedrijf)
- Stel je wachtwoord in;
- Voeg je logo of profielfoto toe;
Dat is alles. Je bent klaar voor je eerste foto.
De app
Links zie je het hoofdscherm wanneer je de app opent. Bovenaan het scherm zie je het ‘verhalenlint’, bekend van andere apps als Facebook en LinkedIn. Rechtsboven dat lint staan drie iconen.
De PLUS
Dit is de knop om een bericht te maken. Je kan kiezen uit de camera om een foto te maken, of je fotogalerij op je telefoon om een bestaande foto te plaatsen.
Het HARTJE
Hiermee bekijk je volgverzoeken en zie je de status van je berichten.
Het VLIEGTUIGJE
Dit zal het chatgedeelte openen. Je kan daarmee chatten met andere gebruikers.
In het hoofdscherm zie je je foto rol. Te vergelijken met het scherm binnen Facebook. Je kan hier foto’s een hartje geven, een openbare opmerking plaatsen of een privé chat beginnen met de maker van de foto.
Dan blijft over de iconen aan de onderkant. Dat zijn achtereenvolgens:
HOME – je keert terug naar dit hoofdscherm
ZOEKEN – Je komt in het zoekvenster. Bovenaan staan categorieën of je kan een zoekterm intypen.
VIDEO – Met deze knop heb je direct toegang tot geplaatste video’s
WINKEL – een link naar diverse webwinkels
PROFIEL – door op je avatar te klikken kom je op je profiel
Fotobewerking
Na het nemen van een foto krijg je meerder schermen achter elkaar te zien. De eerste is het keuzescherm voor filters. Hiermee kan je je foto verbeteren of van artistieke effecten voorzien.
Druk je op de blauwe pijl rechtsboven, ga je naar het volgende scherm. In dit scherm kan je een bericht bij je foto plaatsen, personen taggen en locaties koppelen. Ook vind je hier de mogelijkheid om je Instagramfoto direct op je Facebook of Twitter account te plaatsen.
Voor de rest is het experimenteren met de app. Praktijk is altijd de beste leermeester. En vergeet niet, je mag me altijd contacten voor vragen.
Wil je meer weten over het onderwerp foto formaten lees dan dit artikel.
Happy foto hunting!