Via een bevriend contact uit mijn Almeerse netwerk kom ik in contact met iemand die al geruime tijd een probleem heeft met zijn aangeschafte Office. Uiteraard neem ik contact op en een paar contactmomenten volgen.
Microsoft 365
Het gaat om een bekend persoon in Almere, hij heeft Microsoft 365 aangeschaft. Was Office voorheen een pakket dat je eenmalig installeerde en dan kon blijven gebruiken. Microsoft ruikt echter geld en werkt momenteel met abonnementen. Microsoft 365 personal (voor 1 computer) kost momenteel €69. Een bedrag dat dus jaarlijks moet worden neergeteld om bijvoorbeeld je brieven te kunnen schrijven of spreadsheets met Excel bij te houden. Voor sommigen een fors bedrag. Dan mag je toch verwachten dat het vlekkeloos werkt nietwaar?
Web vs apps
Dat blijkt niet het geval. De logica is mij ontgaan, maar wanneer je zo’n pakket neemt, krijg je van de meeste gebruikte onderdelen als Outlook, Word en Excel een web versie en een programma, nu app genoemd. Toegegeven, de web versies zijn handig maar hebben lang niet alle functionaliteiten als de apps. Terug naar de support vraag.
Het blijkt dat de web versies naar behoren werken. De apps echter, zijn met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Er verschijnt dan een melding dat er iets aan de hand zou zijn met het Microsoft account. Een paar Teamviewer sessies verder moet ik toegeven dat het me niet lukt om het probleem op te lossen. Daarbij verdwaal ik in de vele online help pagina’s die van alles vertellen, behalve de oplossing voor dit probleem. Mijn liefde voor Microsoft loopt weer eens een deuk op.
Microsoft support chat
‘k Laat me niet kennen en blijf verder zoeken. Pas na de nodige help pagina’s te hebben doorlopen verschijnt een nieuwe hulp mogelijkheid, een chat met een medewerker. Maar dat moet dan wel via de computer van de Almeerder. We spreken een volgende Teamviewer sessie af en ik maak vanuit Friesland contact met de computer in Almere. Ik activeer de chat en wonderlijk snel heb ik contact met een wel heel vriendelijke medewerkster. En dat wordt een verhelderende chat. Vanuit mijn Teamviewer sessie geef ik haar via Microsoft’s Quick Assist toegang tot de computer. Ze kijkt mee en instrueert me wat te doen om het probleem helder te krijgen.
Transparantie
Tijdens dat chatgesprek laat ze weten dat het een bekend probleem is en dat de engineers druk bezig zijn met een oplossing. Ik val stil. Dit feit, dat het probleem bekend is bij Microsoft valt nergens online te lezen, laat staan wat je er aan kan doen. Tot zo ver de klantvriendelijkheid van deze IT gigant. Prettige uitzondering hierop is mijn chat partner. Na te hebben toegegeven dat het een bekend probleem is, geeft ze aan dat er een workaround is. Ik krijg een link en kan dan een VBscript ophalen met de welluidende naam OLicenseCleanup.vbs. Alle Office apps moeten gesloten worden en moet dit script twee keer worden uitgevoerd. Daarna kan ik Word weer starten en inloggen. Eureka! De foutmelding is weg en de apps kunnen gebruikt worden.
Was het een medewerkster?
Dan bemerk ik iets vreemds. De medewerkster was al uiterst vriendelijk, maar wanneer ik haar bedank voor de support antwoord ze zoals ik een medewerkster van geen enkel bedrijf heb horen reageren. Even bekruipt me het gevoel dat ik niet met een medewerkster heb gesproken maar met een uiterst adequate AI. Mocht dat zo zijn zal Microsoft in de toekomst dat vooraf moeten melden, wanneer de EU AI act in werking treedt. Voorlopig ben ik blij dat het probleem is opgelost en de Almeerder dat hij weer de beschikking heeft over zijn vertrouwde apps.