Google is bezig twee bestaande onafhankelijke programma’s voor bestandssynchronisatie samen te voegen tot één programma. De functies van back-up, synchronisatie en de Drive Virtual Drive-applicatie zijn nu gecombineerd in de nieuwe desktopversie van de Drive Drive-applicatie. Met de beslissing om de functies van twee afzonderlijke programma’s samen te voegen tot één programma, de nieuwe versie Google Backup en Sync, combineert de techgigant consumenten- en bedrijfstechnologieën. Back-up en synchronisatie zijn voor consumenten en Cloud Virtual Drive is voor zakelijke gebruikers.
Beschikbaarheid
De uitrol van Drive for desktop is inmiddels begonnen. Zakelijke gebruikers van Drive File Stream hebben al toegang tot de nieuwe applicatie. Gebruikers van Backup en Sync krijgen de komende maanden waarschuwingen om naar de nieuwe versie over te stappen. Drive for desktop, de nieuwe versie Google Backup en Sync is beschikbaar voor zowel Windows als macOS. Met deze nieuwe back-up komt de uitleg hierover in dit artikel te vervallen.
Google Foto
Bij een aantal klanten heb ik Google Foto ingezet om de kostbare foto’s te bewaren in de cloud, Google Drive. Aan de werking van Google Foto is niets veranderd. Wel aan de manier van het uploaden naar de Google Foto omgeving. Backup en Sync, wat eerder gebruikt werd, wordt vervangen door Google Drive voor Desktop. Op een simpele manier wordt je door de installatie geleid. Wel moet achteraf nog even wat aan de instellingen veranderd worden. Dit komt omdat deze nieuwe back-up een samenvoeging is van twee programma’s. De meeste mensen zullen dit alleen gebruiken voor de foto’s. En dat moeten we het programma even laten weten. Ook wordt na de installatie netjes gevraagd of Backup en Sync mag worden verwijderd. Omdat dit programma niet meer nodig is, mag dat, bevestig het maar.
We gaan het nieuwe programma naar onze hand zetten. Bij de icoontjes aan de rechterkant van de taakbalk zie je de nieuwe Google Drive staan (het gekleurde driehoekje). Klik hier op. In het schermpje dat nu open gaat zie je rechtsboven de knop voor instellingen. Inderdaad, het bekende tandwieltje. Ook hier mag je op klikken. Kies dan ‘Voorkeuren’.
Aanpassingen aan voorkeuren
In het scherm van de voorkeuren controleren we:
- De wijze van opslag van de foto’s
Klik hiervoor op de tekst achter ‘Back-ups in’ naast het bekende zonnetje. (zie afbeelding boven). Daar moet staan dat de foto’s in opslagbesparingskwaliteit worden opgeslagen. Staat daar ‘oorspronkelijke kwaliteit’? Klik er dan op, kies ‘Opslagbesparing’ en klik ‘opslaan’
- De bestandsmappen op onze computer
Links moet in het scherm met de voorkeuren, ‘Mijn computer’ worden aangeklikt. Vaak zal dat al geselecteerd zijn. De mappen in de Google Drive laten we even voor wat het is. - De manier waarop foto’s worden opgeslagen
Klik op het mapje met daarachter ‘Pictures’. Standaard zal de bovenste optie aangevinkt zijn. Dat is ‘Synchroniseren met Google Drive’. Ter controle, bovenaan het scherm moet nu ‘Pictures’ staan.
Zet het vinkje voor ‘Synchroniseren met Google Drive’ uit.
Zet het vinkje voor ‘Er wordt een back-up gemaakt in Google Foto’s’ aan.
Klik nu op klaar. Je foto’s worden nu zoals gebruikelijk opgeslagen in Google Foto.
Gefeliciteerd, je hebt de nieuwe versie van Google Drive voor Desktops geïnstalleerd en aangepast.
De andere kant van Google Drive for Desktops
De nieuwe back-up en sync is een samenvoeging van twee programma’s. In dit artikel beschreef ik het gebruik voor foto’s. Ook is het mogelijk om dit programma te gebruiken als back-up programma voor computer mappen met belangrijke informatie. Ook deze back-ups zullen dan in de Google Drive worden opgeslagen. Is er interesse om ook dit te gaan gebruiken, laat het me dan weten. Dan behandel ik deze optie in een volgende nieuwsbrief.