Ineens realiseer ik me net dat er mensen zijn die geen gebruik maken van Sociale Media. Mogelijk ben je zelfs geen klant maar een geïnteresseerde die hier toevallig terecht is gekomen. Even tijd om mezelf voor te stellen dus. Wel zo netjes.
De motor achter PC Prive Support is Henk Struik. Met bouwjaar 1956 al behoorlijk wat levenservaring op de teller. Geboren en getogen in Amsterdam verhuisde ik eind jaren zeventig met mijn toemalige vriendin naar Almere, de groeistad van de toekomst. Tenminste, dat zei men. Ik werkte als mainframe operator bij het NCCW, het Nationaal Computer Centrum Woningcorporaties. Dat was net verhuisd van een villa in Baarn (ja, echt waar) naar een vleugel in het hoofdkantoor van de NWR, de Nationale Woning Raad. Na het toen favoriete jobhoppen kwam ik uiteindelijk terecht bij een bedrijf in Velsen-Noord. Geheel onverwacht werd ik daar na enkele jaren gewerkt te hebben ontslagen. Een donkere periode brak aan.
De gouden tijden van de automatisering lagen achter ons. Het vinden van een nieuwe betrekking werd dus een hele opgave. Na een periode van drie-en-half jaar kwam er een einde aan de opgebouwde WW rechten. De Bijstand stond voor de deur. Een deur die ik krampachtig probeerde dicht te houden. “Bijstand, dat nooit,” riep ik altijd, “niet zolang ik gezond van lijf en leden ben.”
En dan flitst het door je hoofd, “als julie me niet meer willen hebben, ga ik het toch zelf doen.” Ik werd zelfstandig ondernemer. Eentje met een behoorlijke handicap. Veel ondernemers zijn dat geworden omdat ze daar bewust voor hebben gekozen. In mijn geval (en heel veel anderen in die periode) was het een vorm van ‘gedwongen ondernemerschap’.
Al gauw merkte ik op wat dat inhield. Op de eerste van de maand ging de teller op nul. Aan het einde van diezelfde maand moesten alle rekeningen betaald worden. Oops, een zware les. Maar hoe verder de tijd verstreek, hoe meer ik de verworven vrijheden begon te waarderen. Het klantenbestand trok aan en dat maakte dat het betalen van de rekening steeds makkelijker werd. Opvallend was wel dat ik nog nooit echt reclame gemaakt heb. Alle nieuwe klanten kwamen door bestaande klanten op mijn pad. Hoe mooi is het wanneer je als ondernemer regelmatig gebeld wordt met de opmerking, “u bent laatst bij een kennis van mij geweest en die was zo tevreden, nu heb ik zelf een computerprobleem. Zou u langs willen komen?”
Na al die jaren heb ik nog steeds veel plezier in het verhelpen van storingen en het adviseren van mensen. Kers op de taart was, toen ik via een LinkedIn relatie part-time kon beginnen als assistent systeembeheerder bij Stichting AAP. Een top combinatie! En wat een fijne club om te werken. Ik was er pas enkele dagen toen tijdens de lunch iemand naast me kwam zitten en me op de schouder sloeg. “Jou ken ik nog niet, je bent nieuw. Wat heb je zoal gedaan?” Dat was David van Gennep, de directeur van AAP. Oprechte interesse in mensen en hart voor de zaak, ik hou daarvan.
Op persoonlijk vlak gebeurde ook het een en ander. De toenmalige vriendin werd mevrouw Struik. En we werden gezegend met twee kids, Een zoon en een dochter. Bij de geboorte van de laatste zei ik direct, “we kunnen stoppen schat, we hebben nu alles, jongen en meisje.” Waarop de verpleegkundige ad rem antwoorde, “oh, maar er zijn nog tweelingen, drielingen, vierlingen..” Ik snoerde haar op tijd de mond. Beide kids hebben inmiddels het huis verlaten. Wat gaat dat snel. Zoon Thomas woont met vriendin in Dronten. Dochter Sharon woont inmiddels in een woongroep. Dit in verband met haar beperking. Ze heeft een ontwikkelingsachterstand waardoor ze als nu 29 jarige acteert als een 4 á 5 jarige, met uitschieters naar boven en naar onderen. Uiteraard is ze de weekenden lekker bij ons en genieten we van haar kindsheid.
En weer, we schrijven oktober 2020, sta ik samen met mijn vrouw op een belangrijk keerpunt in ons leven. We keren de grote steden de rug toe en verhuizen van Almere naar Warns, een gemoedelijk dorp in Zuidwest Friesland. Met als back-up het bestaande klantenbestand in Almere, gaan we daar een nieuw bestaan opbouwen. Bestaande klanten hoeven niet op zoek naar een ander ‘computermannetje’. Iedere woensdag en vrijdag ben ik in Almere voor mijn werkzaamheden bij AAP. Ook met de remote software Teamviewer kan ik veel problemen op afstand oplossen. Jullie zijn dus nog niet van me af. En die uitdagingen in Friesland… we hebben er zin in!