Storing… of niet?

Soms ligt een oplossing zo voor de hand dat je het over het hoofd ziet. Herkenbaar? Ik geef je een voorbeeld van wat mij eens is overkomen. Het is alweer een tijdje geleden maar het kan je nog altijd overkomen. Het begon allemaal toen ik een melding kreeg van een meneer die geen internet meer had. Geen internet houdt ook in, geen hulp op afstand. -daar is internet voor nodig-. Via de telefoon kwamen we er ook niet uit dus werd er op korte termijn een bezoek ingepland.

Na achter de laptop plaats te hebben genomen, loop ik het voor mij bekende rijtje af. Netwerk adapter instellingen, wachtwoorden, firewall en antivirus (ja, die kunnen soms dwars liggen), niets helpt. Tijd voor het zwaardere werk. Reset van de router, netwerk adapter opnieuw installeren. Maar nog steeds nop, nada, geen www.watikookwil.nl… Het zal toch niet zo zijn dat ik me gewonnen geef?

Resoluut pak ik de telefoon en bel de provider. Na de noodzakelijke beveiligingsvragen kom ik tot de kern van het probleem. Ik leg de situatie uit en de medewerker aan de andere kant van de lijn vraagt om de postcode en huisnummer. Even blijft het stil aan de lijn… “meneer, we ervaren daar momenteel een grote storing. Heel het blok ligt er uit.” Ik slaak een zucht. Hoe simpel kan het zijn….?

Na enige tijd krijg ik inderdaad het seintje van meneer dat alles weer werkt. De storing is verholpen. Voor mij het seintje om eens te kijken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Voorkomen, beter dan geen verbinding

Zo zien we het graag

Na wat zoeken kom ik op de oplossing die mogelijk in de toekomst kan voorkomen dat we voor niets aan het repareren zijn. Die oplossing bestaat uit de website allestoringen.nl Aan de hand van door gebruikers gemelde storingen wordt hier een overzicht gegeven van internetdiensten die (tijdelijk) niet werken. Eenmaal op de site zie je een zoekscherm dat we ook kennen van bijvoorbeeld Google.

Tik de naam van de dienst in die je niet kan gebruiken en krijg een overzicht van de actuele status. Hier een voorbeeld van DigID, ten tijde van een storing.

`Zoals je ziet geeft het aantal meldingen aan dat de conclusie getrokken kan worden dat er mogelijk een storing is. Om de site te helpen kan je met de rode knop aangeven dat ook jij problemen met de dienst hebt. Verder laat de site zien wat de impact van de storing is.

Actuele status van de storing

Zoals te zien is, is er een piek te zien. De meldingen zijn toen toegenomen. Klik je op de storingskaart, dan komt er een grotere versie te voorschijn.

Storingen op de smartphone

Het aardige van de site is, dat er ook een app voor op de smartphone van bestaat. Zoek hiervoor in de app store naar de app ‘Downdetector’.Het aardige van de app is, dat deze na het openen een overzicht geeft van alle actuele storingen. Je kan ook de diensten die belangrijk voor je zijn, de status ‘favoriet’ geven. Ze komen dan bovenaan het overzicht te staan.

Klik je op een dienst dan krijg je dezelfde informatie als via de website. Ook nu heb je mogelijkheid om via een knop aan te geven dat ook jij een probleem met de dienst hebt.

Het zal je na het inleidende verhaal niet vreemd in de oren klinken dat de app inmiddels een van de meest geraadpleegde apps is bij een bezoek aan een klant met internet storingen. Overigens is nu ook te zien dat de ING momenteel een grote storing heeft. Bij grotere storingen staat er een rood uitroeptekentje bij de status. Downdetector en de site ‘Allestoringen’ laten zien dat beide goed op elkaar zijn afgestemd. Computer of smartphone, de informatie is hetzelfde.