Verschil tussen Google back-up foto’s en data

Neen, dit is niet een gekleurd windvaantje voor op het strand. Het is het logo van Google Photo. Enige tijd geleden is Googles back-up app voor data en foto’s samengevoegd. Dat roept bij sommige van jullie de nodige vragen op. Dat is niet zo verwonderlijk want we hebben het eigenlijk over drie onderdelen. Ik zal ze bespreken.

Al eerder heb ik lang stilgestaan bij het fantastische Google Photo. Na de samenvoeging van back-up apps naar één app, de Google Drive app, is het back-uppen een fluitje van een cent.
In dit artikel (<- klik hier) beschreef ik de back-up van foto’s via dit systeem. Maar er is meer.

In het artikel over de foto’s laat ik al zien dat de map ‘afbeeldingen’ op de computer moet worden gekoppeld met de photo map op de Google Drive. Het vinkje voor de opslag van foto’s op de Google Drive zelf moet uit staan. Die Google Drive gebruiken we ook voor het back-uppen van data. En nu opletten, het wordt even ingewikkeld.

Installeren van de Google Drive app

Er zijn twee manieren om data op te slaan op Google Drive. Je kan er voor kiezen om je data te synchroniseren met de Google Drive. Je krijgt dan een extra drive op je computer. Dat is de Google Drive (G:). Deze map zal Google blijvend synchroniseren met offline en online opgeslagen bestanden. Tijd voor wat afbeeldingen ter verduidelijking. Ik ga er even van uit dat de Google Drive app al geïnstalleerd is. Niet? Open dan Chrome en ga naar de Google Drive in de cloud.


Log in en ga rechtsboven naar het tandwieltje om de instellingen te openen.
Hier vind je de optie ‘Drive voor Desktop downloaden’
Voor dit uit en installeer de Google Drive app. Volg hiervoor de instructies die in het eerder genoemde artikel worden besproken.

In bovenstaand voorbeeld zie je hoe de app wordt gebruikt om twee mappen met foto’s (Desktop en Pictures) naar de Google Photo te back-uppen. Vergeet niet de ‘opslagbesparingskwaliteit’ te kiezen.

Google Drive app gebruiken voor synchronisatie van bestanden

Klik hiervoor in hetzelfde bovenstaande scherm op ‘Map toevoegen’. Kies een map op de computer die je wilt synchroniseren. Bijvoorbeeld de hele map ‘Documenten’

Klik nu op ‘Map selecteren’

Het synchronisatiescherm komt tevoorschijn. Hier vink je het gedeelte voor de foto’s natuurlijk NIET aan. Klik op klaar en Google zal de map ‘Documenten’ op computer en in de Google Drive gaan synchroniseren. De bestanden die nu in de Google Drive staan, zijn via ieder device waar je met je Google account op inlogt bereikbaar. Dus ook op je smartphone. Google Drive kan Word documenten openen dus je kan de bestanden ook bewerken. Let wel op!

Dit is een synchronisatie, vergelijkbaar met Dropbox. Dus geen back-up. Gooi je iets op de computer weg, dan zal door de synchronisatie ook in de Google Drive het bestand verdwijnen. Het bestand zal nog wel zowel in de prullenbak in Google Drive als op de computer te vinden zijn. Tot je deze leegt natuurlijk. Overigens gaat deze opslag van data van je Google Drive opslag capaciteit af. In de volgende nieuwsbrief zal ik laten zien hoe je veel meer bestanden op je Google Drive kunt opslaan.
Daarvoor gaan we de Google apps Docs en Spreadsheets gebruiken.

Call Now Button